05.07.2013 |Trendy mobilního marketingu

Je čas mobilních aplikací a mobilních stránek

O tomto trendu jasně vypovídají následující čísla. Ve zpravodajství vedou mobilní weby (70 % používá mweb místo aplikace). Například obchody Alza, Mall a Aukro mají 5 – 8% přístupů z mobilních zařízení. Na českém trhu už mobily představují přes 5 % přístupů (některé služby i přes 25 %). Počet tabletů se odhaduje přes 500 tisíc. Více než 75 % nových telefonů jsou smartphone a jako takové představují již 25 % všech telefonů.

Statistiky říkají, že průměrný příjem uživatele iPhone bývá udáván cca o 15 % vyšší než uživatele Android telefonu. Nahrává tomu i fakt, že iPhone stojí přes 10 tisíc Kč a nejlevnější Android telefon začíná na 2 tisících Kč, z tohoto pohledu uživatelé iPhone utratí i za aplikace více než průměrný Android uživatel. V podmínkách ČR je ale potřeba zohlednit, že uživatelů Androidu je cca 3x více než uživatelů iPhone. Z uvedených dat vyplývá jasně stoupající zájem uživatelů o moderní technologie a s tím jde ruku v ruce i zájem (a potřeba) o firemní produkty.

Každá firma má nyní šanci dokázat, že je moderní - flexibilní společností, která má zájem svých zákazníků v patrnosti. Mobilní marketing však firmám dovoluje víc, než „jen“ zaujmout a pobavit. Zákazníci totiž stejně tak, jako budou využívat zábavné části mobilních produktů svých značek, tak budou i nadšení z praktických částí, které jim usnadní život. Mobilní marketing a zejména pak jeho produkty „aplikace“ a „mobilní stránky“ nabízí takřka bez hranic komunikaci a propojení se zákazníkem v jakékoli části jeho běžného života...

Vyšší efektivita a možnosti SMS cílení

ČR trh zaznamenává nárůst využití location based SMS a bannerových kampaní. Rich Media bannery umožňují dosáhnout až 12% CTR. K těmto číslům stačí vyjmenovat hlavní výhody využívání SMS zpráv při marketingových aktivitách. Především je to nízká cena, osobní forma a možnosti cílení podle řady parametrů. SMS zprávy znamenají nejefektivnější komunikaci – mobil má u sebe téměř každý a SMS nejsou závislé na typu telefonu (stejně jako mobilní web).

Svou popularitu si udržují SMS soutěže, kterými dokáže pořadatel zvýšit zájem či povědomí prakticky o jakémkoli svém sortimentu či nabízené službě. SMS zprávy se správným cílením jsou dostupný nástroj s velkou paletou možných využití.  Co všechno je možné? Odpověď by vydala na několik stránek, zjednodušeně - téměř cokoli. SMS cílené zprávy využijete produktivně vždy, když chcete: oslovit potenciální zákazníky v určité lokalitě, určitého pohlaví, věku nebo ekonomických možností.

Rich media bannery

Jak už jsme zmínili, používání moderních nástrojů zákazníka baví a přispívá k image moderní a dynamické značky. Směrují zákazníka na microsite, mobilní web, aplikaci atd. a také slouží k pohodlnému stažení vaší aplikace. Nejprve pár čísel: Pohyblivé bannery pohyb po obrazovce (rich media i gif) mají oproti statickým až 12% CTR. Videoreklama umístěná na fullscreen pak 10% CTR. Fullscreen banner 6% CTR a banner umístěný k hraně displeje 2% CTR.

Velmi oblíbeným a silným nástrojem mezi bannery jsou tzv. Rich media bannery. Jsou to interaktivní HTML5 reklamy a jejich úspěšnost (CTR, awareness) je nesrovnatelná s bannery klasickými. Rich media banner má dvě části, banner a „main“ část (expandující po kliknutí). Jsou hlavně brandovou záležitostí, ale chovají se jako microsite: z reklamy lze objednat produkt, sjednat schůzku, objednat pizzu, zavolat nebo poslat zprávu na konkrétní číslo atd.

Uživatel při zobrazení reklamy zůstává v aplikaci, z aplikace se dostane až při použití funkcí click 2 call, click 2 web, click 2 share apod. To znamená, že uživatel může nástroj použít a přitom není nucen přecházet na jinou aplikaci nebo webovou stránku. Díky tomuto řešení si může uživatel objednat zasílání newsletteru, katalogu nebo klidně i zboží z e-shopu, zkušební jízdy v showroomu, zaregistrovat se do věrnostního klubu, ihned se např. spojí s operátorkou callcentra, zapojí se do soutěže... Možností je opět celá řada.

Bannery navíc skýtají další velkou výhodu. Pokud jejich prostřednictvím například inzeruje řetězec drogerií, může opět cílit na lokalitu zákazníka, takže zákazník v Praze uvidí jiný banner, než zákazník v Olomouci. Tím je umožněna daleko lepší a konkrétnější nabídka. Společně s cílenými SMS zprávami tak může banner být silným nástrojem pro podporu nákupů (speciální nabídka „právě teď“), pro informovanost zákazníků (oznámení o otevření nové pobočky v dosahu zákazníka) atd. Konkrétní nabídky samozřejmě podporují tzv. náhlé nákupy.

Závěrem je dobré připomenout známá fakta.

Smartphone sebou máme vždy, i když nejsme doma - ve volných chvílích, při čekání či během cesty. Nejčastěji využíváme  smartphone  při  komunikaci na sociálních sítí, na hry a vyhledávání informací.  Rostoucím trendem je srovnávání cen a parametrů při nákupu a hledání zboží. Tablet slouží především k zábavě a bývá více využíván mimo pracovní dobu.